Zonnepanelen

Kom ik in aanmerking voor zonnepanelen?
Deze vraag kan onze afdeling Klantcontact beantwoorden. Klantcontact is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur via 088 17 18 190. U kunt uw vraag ook stellen via klantcontact@wooncompagnie.nl.

Ik heb de akkoordverklaring terug gestuurd, wanneer komt Zonzo de zonnepanelen plaatsen?
Zonzo streeft ernaar om na ongeveer 12 weken contact op te nemen met u. Er wordt dan met u een afspraak gemaakt. Zonzo is hierbij wel afhankelijk van weer, levering van materiaal, beschikbaarheid personeel en aantal aangemelde adressen

Ik heb de akkoordverklaring teruggestuurd en Zonzo gebeld, maar zij hebben mijn akkoordverklaring niet. Wat kan ik doen?
Wooncompagnie verzamelt de binnengekomen akkoordverklaringen en stuurt regelmatig een nieuwe adressenlijst naar Zonzo.

Mag ik meer zonnepanelen dan is aangeboden in de akkoordverklaring?
Nee, dit is niet mogelijk.

Ik heb al zonnepanelen en krijg nu een aanbieding voor een warmtepomp, kan ik door het hogere elektriciteitsverbruik nu dan ook voor meer zonnepanelen kiezen?
Nee, wanneer in het verleden al zonnepanelen zijn geplaatst, plaatsen we geen extra zonnepanelen bij.

Tijdens het plaatsen van de zonnepanelen blijkt dat niet mijn gekozen aantal zonnepanelen op het dak past. Wat nu?
De panelen worden naar inzicht van Zonzo in de meest gunstige situatie geplaatst. Past uw gekozen aantal zonnepanelen niet op het dak, dan plaatsen we minder zonnepanelen en wordt de bijbehorende huurverhoging aangepast naar het werkelijke aantal zonnepanelen.

In het verleden heb ik een akkoordverklaring ontvangen voor zonnepanelen en toen niet mee gedaan. Ik heb mij nu bedacht en zou graag alsnog in aanmerking komen voor zonnepanelen, kan dat?
Dit is niet mogelijk, wanneer u tijdens de “éérste” aanbieding niet mee heeft gedaan sluit u automatisch achteraan in de rij.

Ik heb op de akkoordverklaring aangegeven dat ik 6 zonnepanelen wilde (bij keuze 6 of 9). Ik heb mij bedacht en zou nu alsnog graag 9 zonnepanelen willen, kan dat?
Dit is mogelijk, zolang de zonnepanelen nog niet zijn geplaatst.

Er zijn inmiddels 6 zonnepanelen op het dak geplaatst (bij keuze 6 of 9). Ik heb mij bedacht en zou nu alsnog graag 9 zonnepanelen willen, kan dat?
Nee, dit is niet meer mogelijk. Dit heeft te maken met het type omvormer die wordt geplaatst bij het aantal zonnepanelen en de indeling van de geplaatste zonnepanelen op het dak. Dit brengt extra kosten en tijd met zich mee.

Bovendien willen we iedere huurder een gelijke kans geven op zonnepanelen op de woning.

Kan ik kiezen voor minder zonnepanelen dan op de akkoordverklaring staan vermeld?
U kunt kiezen voor minder zonnepanelen dan dat op de akkoordverklaring staat vermeld. Het minimum aantal zonnepanelen is 6.

Zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij de energieleverancier nadat de zonnepanelen op mijn dak zijn geplaatst?
Zonzo meld uw zonnepanelen aan bij de energieleverancier nadat deze zijn geplaatst. Voor Wooncompagnie is dit niet zichtbaar.

Wanneer u hier vragen over heeft kunt u hierover direct contact opnemen met Zonzo.
Telefoonnummer: 0228 756 447
E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

Ik heb sinds kort een warmtepompinstallatie, wanneer worden de zonnepanelen geplaatst?
Zonzo streeft ernaar om binnen 4 maanden na het plaatsen van de warmtepompinstallatie contact op te nemen met de bewoner voor het maken van een afspraak om de zonnepanelen te plaatsen.

Zonzo is hierbij wel afhankelijk van weer, levering van materiaal, beschikbaarheid personeel en aantal aangemelde adressen.

Ik heb een aanbieding gehad voor een warmtepompinstallatie in combinatie met zonnepanelen. Ik wil alleen de zonnepanelen, kan dat?
Nee, dit kan niet.

Ik denk dat mijn zonnepanelen storing hebben of niet goed werken. Met wie kan ik contact opnemen?
U kunt direct contact opnemen met Zonzo om uw systeem na te laten kijken.
Telefoonnummer: 0228 756 447
E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

Worden de zonnepanelen schoon gemaakt?
De zonnepanelen worden niet schoongemaakt. Regen zorgt ervoor dat zonnepanelen voldoende schoon blijven en u geen rendementsverlies heeft.

Wordt er tussentijds onderhoud uitgevoerd aan mijn zonnepanelen?
Nee, dit is niet nodig. De omvormer gaat zonder onderhoud ongeveer 20 jaar mee, de zonnepanelen minimaal 30 jaar.

Ik heb oude(re) zonnepanelen op mijn dak met een lager vermogen, kan ik nieuwe zonnepanelen krijgen?
Nee, we vervangen alleen zonnepanelen wanneer deze aan het einde van de levensduur zijn. Dit is 30 jaar.

Mag ik zelf zonnepanelen plaatsen?
Wanneer u zelf zonnepanelen wilt plaatsen, moet u een ZAV aanvraag indienen. Dit kunt u doen via dit formulier.

Ik wil geen zonnepanelen meer hebben, kunnen deze verwijderd worden.
Wanneer zonnepanelen op uw dak zijn geplaatst en aangesloten worden deze niet meer verwijderd.

Controle werking systeem
U moet zelf regelmatig controleren of het zonnesysteem niet in storing staat en nog goed werkt. Bij een storing kan Zonzo gebeld worden.
Telefoonnummer: 0228 756 447
E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

Mijn buren hebben meer opbrengst dan dat ik heb, hoe kan dat? 
Dat kan verschillende oorzaken hebben:

- Het teruglevertarief is per energieleverancier verschillend, daardoor kan er een verschil ontstaan in de opbrengst.
- Het kan ook zijn dat er meer schaduw op zonnepalen is dan bij uw buren. Ook dit kan van invloed zijn op de opbrengst.



Wooncompagnie vergoedt geen misgelopen opbrengst doordat een systeem langdurig in storing staat. Ook bij kortere storingen wordt er geen misgelopen opbrengst vergoed.

Veelgestelde vragen

Is het verstandig om zonnepanelen te huren bij bijvoorbeeld mijn energieleverancier?

Steeds meer bedrijven bieden aan om zonnepanelen op uw dak te plaatsen die u dan vervolgens huurt of least. Een mooie oplossing wanneer u niet het geld heeft om ze zelf aan te schaffen. De constructie is eenvoudig; een partij investeert in zonnepanelen op uw dak en u betaalt elke maand een huurbedrag, dat lager is dan de opbrengst van de zonnepanelen. Bijna hetzelfde als u zonnepanelen huurt van Wooncompagnie. Toch zit er een groot verschil tussen. De zonnepanelen die u van Wooncompagnie huurt zijn van Wooncompagnie, die u van een andere partij huurt niet. Zolang u in uw woning blijft wonen is daar niets mis mee. Maar wanneer u verhuist, kunt u mogelijk in de problemen komen. Wooncompagnie neemt uw huurcontract van de zonnepanelen namelijk niet over. U kunt dan in sommige gevallen kijken of de volgende huurder het huurcontract van u over wilt nemen. Wij bemiddelen daar niet in voor u. Soms is het mogelijk om de zonnepanelen tijdens de huurperiode te kopen, waarna u ze bij verhuizing achterlaat. Maar ook dan is het niet zeker of u daar van Wooncompagnie of de nieuwe huurder een vergoeding voor krijgt. U kunt ook uw contract afkopen bij de verhuurder van de zonnepanelen, die ze vervolgens weghaalt voor u. De kans is groot dat u er bij verhuizing een financiële domper aan overhoudt. Wij zijn er dus niet op tegen dat u zonnepanelen huurt bij een andere partij, maar willen wel graag dat u van tevoren goed nadenkt over de mogelijke gevolgen.


Ik heb zonnepanelen aangebracht. Hoe moet ik deze verzekeren?

Wanneer u zonnepanelen heeft aangebracht op uw huurwoning worden deze niet meeverzekerd op een opstalverzekering. Dit omdat deze verzekering op de naam van de verhuurder staat. De zonnepanelen kunt u wel meeverzekeren via uw inboedelverzekering. Deze panelen vallen dan onder het huurdersbelang.

Staat uw antwoord hier niet tussen?