Ik ben huurder

Wijzigen betalingsgegevens

Om uw betalingsgegevens te wijzigen dient u in te loggen.

 

Inloggen met iDIN

 

Veelgestelde vragen

Kan ik de huur via internetbankieren betalen?
Ja, u kunt de huur betalen via internetbankieren. Als u met een periodieke betaling werkt moet u wijzigingen, bijvoorbeeld jaarlijkse huurverhoging, zelf aanpassen. Vermeld uw klantnummer. Het rekeningnummer van Wooncompagnie is NL21INGB0000456512.
Kan iemand anders mijn huur betalen?
Ja, dit kan. Bijvoorbeeld door familie, de sociale dienst, een bewindvoerder of een werkgever.
Neem hiervoor contact met ons op via klantcontact@wooncompagnie.nl  of via Klantcontact 0900 20 22 373.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

U wijzigt uw rekeningnummer gemakkelijk en snel via Mijn Wooncompagnie een handtekening is dan niet nodig.

Ik wil automatische incasso aanvragen. Hoe doe ik dat?
U vraagt gemakkelijk en snel een automatische incasso aan via Mijn Wooncompagnie een handtekening is niet nodig.
Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Heeft u een betalingsachterstand of lukt het betalen even niet? Dat kan iedereen overkomen. Vraag ons om hulp. Want we helpen u graag en vinden samen vast een oplossing. Voor de mogelijkheden voor een betalingsregeling kunt u telefonisch contact opnemen met Wooncompagnie. U kunt hiervoor op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur contact opnemen met het team Huurbetaling, telefoonnummer 0900 20 22 373.

Alvast goed om te weten:

  • U heeft verder geen openstaande rekeningen bij Wooncompagnie, die al betaald hadden moeten zijn:

  • Een betalingsregeling wordt altijd geïncasseerd met een automatische incasso. Het is belangrijk dat u zorgt dat er voldoende geld op uw rekening staat:

  • In principe wordt er geen betalingsregeling met u afgesproken als u korter dan één jaar de woning huurt en als u in het afgelopen jaar al gebruik heeft gemaakt van een betalingsregeling:

  • De normale maandelijkse (lopende) huur wordt op tijd betaald:

  • Als u de afspraken van de betalingsregeling niet nakomt, dan stoppen we de betalingsregeling en kan het incassobureau ingeschakeld worden:

  • Het bedrag van de betalingsregeling wordt na overleg met de medewerker van Huurbetaling bepaald:

  • Als u al een brief van het incassobureau heeft gekregen, dan is het niet meer mogelijk om een betalingsregeling te treffen met Wooncompagnie. U kunt dan contact opnemen met het incassobureau. Zij helpen u graag verder.

Ik heb mijn huur dubbel betaald. Wat nu?
Wooncompagnie stort het teveel betaalde bedrag terug. Neem contact op met Wooncompagnie via klantcontact@wooncompagnie.nl of via Klantcontact 0900 20 22 373.
Kaartje in de bus "met spoed contact opnemen"
Neem zo spoedig mogelijk contact op via het Klantcontact 0900 20 22 373. Of via klantcontact@wooncompagnie.nl.
Kaartje in de bus "met spoed contact opnemen"
Doorverbinden naar team Huurbetaling
Waar vind ik mijn IBAN?
Kijk op www.ibanbicservice.nl en toets uw huidige rekeningnummer in, dan ziet u wat uw nieuwe rekeningnummer wordt. Het nieuwe nummer bestaat uit 18 tekens, letters en cijfers. Uw rekeningnummer staat ook vermeld op uw dagafschrift.
 
Meer informatie?
Kijk op www.overopiban.nl/consumenten.
Wat is het IBAN van Wooncompagnie?
Het IBAN van Wooncompagnie is NL21 INGB 0000 4565 12.
Wat is huurtoeslag?
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten en wordt uitbetaald door de Belastingdienst.  
Wanneer heb ik recht op huurtoeslag?
Als uw huur te hoog is in verhouding tot uw inkomen heeft u mogelijk recht op huurtoeslag. De aanvraag en uitkering van huurtoeslag wordt door de Belastingdienst behandeld. Klik hier voor meer informatie. De huurtoeslag wordt berekend op basis van uw leeftijd en het actuele inkomen. U moet dus zelf een schatting maken van uw inkomen in het lopende jaar. Daarnaast wordt gekeken naar het vermogen van het totale huishouden, dus van uzelf, eventuele partner en medebewoners.
Hoe vraag ik huurtoeslag aan?
Dit doet u online via www.belastingdienst.nl/toeslagen. U hoeft de huurtoeslag maar één keer aan te vragen. Als u aan de voorwaarden blijft voldoen, loopt het automatisch door. Geef direct wijzigingen in uw persoonlijke situatie door aan de Belastingdienst.
Moet ik mijn voorschot huurtoeslag terugbetalen?
De maandelijkse huurtoeslag is een voorschot. U geeft een schatting van uw jaarinkomen door aan de Belastingdienst. In het eerste kwartaal van het volgende jaar kijkt de Belastingdienst of het bedrag klopt. Is dat niet het geval? Dan moet u het verschil bijbetalen. Of u krijgt juist geld terug.
Hoe wordt de huurtoeslag uitbetaald?
De huurtoeslag wordt door de Belastingdienst direct aan u overgemaakt. De huurtoeslag wordt automatisch bijgeschreven op uw IBAN die bekend is bij de Belastingdienst. Wooncompagnie brengt u daarom elke maand de volledige huurprijs in rekening. De Belastingdienst maakt de bijdrage overigens over vóórdat u de huur aan Wooncompagnie moet voldoen. Om betalingsproblemen te voorkomen adviseren wij u de huurtoeslag direct te reserveren voor het betalen van uw huur.
Kan ik zelf mijn huurtoeslag berekenen?
Ja, dat kan via www.toeslagen.nl. Hier kunt u een proefberekening maken, zodat u kunt zien of u recht heeft op huurtoeslag.
Wanneer moet ik de huur betalen?
Volgens de huurovereenkomst betaalt u de huur in zijn geheel vooruit. Uw betaling moet daarom gedurende de lopende maand op onze rekening zijn bijgeschreven.
Waarom staat mijn al betaalde rekening nog open in Mijn Wooncompagnie?
Het bedrag wordt als betaald gezien als het geld bij Wooncompagnie op de rekening staat. Door de verwerking bij de bank, wordt uw geld eerder afgeschreven van uw rekening dan dat het bij Wooncompagnie bijgeschreven is.
Komen de servicekosten in aanmerking voor huurtoeslag?
Een aantal servicekosten komt in aanmerking voor huurtoeslag. Kijk op  www.belastingdienst.nl voor meer informatie.
Kan ik de huur pinnen?
U kunt de huur betalen via automatische incasso, internet bankieren of via Mijn Wooncompagnie. Bij hoge uitzondering kunt u pinnen op het Hoofdkantoor in Hoorn. U dient hiervoor wel een afspraak te maken met de afdeling Huurbetaling. Zij zijn bereikbaar op 0900 20 22 373. Contante betalingen zijn niet mogelijk.
Kan ik de huur of factuur via de bank betalen?
Ja, u kunt door middel van een periodieke overschrijving via uw bank betalen. U dient eventuele wijzigingen in de huurprijs wel altijd zelf door te voeren.
Kan ik de huur contant betalen?
Met het oog op uw en onze veiligheid is het niet mogelijk om contant te betalen. Dan zien wij graag dat u het contant stort via uw bank, waarvoor de bank wel extra kosten in rekening brengt.
Wat kán ik met Mijn Wooncompagnie?
U kunt contractgegevens inzien, de puntentelling van uw woning (woningwaardering) bekijken en persoonlijke gegevens wijzigen en toevoegen. Ook kunt u uw huurachterstand betalen via Ideal. 
Verandert de huurtoeslag bij een huuraanpassing?
Dat is mogelijk, maar wordt bepaald door de Belastingdienst. Ga naar www.toeslagen.nl of neem telefonisch contact op met de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543.

Staat uw antwoord hier niet tussen? Bekijk alle veelgestelde vragen of neem contact op.