Ik ben huurder

Aanvraag betalingsregeling

Heeft u een betalingsachterstand of lukt het betalen even niet? Dat kan iedereen overkomen. Vraag ons om hulp. Want we helpen u graag en vinden samen vast een oplossing. Voor  de mogelijkheden voor een betalingsregeling kunt u telefonisch contact opnemen met Wooncompagnie. U kunt hiervoor op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur contact opnemen met het team Huurbetaling, telefoonnummer 0900 2022373.

Alvast goed om te weten:
• U heeft verder geen openstaande rekeningen bij Wooncompagnie, die al betaald hadden moeten zijn:
• Een betalingsregeling wordt altijd geïncasseerd met een automatische incasso. Het is belangrijk dat u zorgt dat er voldoende geld op uw rekening staat:
• In principe wordt er geen betalingsregeling met u afgesproken als u korter dan één jaar de woning huurt en als u in het afgelopen jaar al gebruik heeft gemaakt van een betalingsregeling:
• De normale maandelijkse (lopende) huur wordt op tijd betaald:
• Als u de afspraken van de betalingsregeling niet nakomt, dan stoppen we de betalingsregeling en kan het incassobureau ingeschakeld worden:
• Het bedrag van de betalingsregeling wordt na overleg met de medewerker van Huurbetaling bepaald:
• Als u al een brief van het incassobureau heeft gekregen, dan is het niet meer mogelijk om een betalingsregeling te treffen met Wooncompagnie. U kunt dan contact opnemen met het incassobureau. Zij helpen u graag verder.

 

Veelgestelde vragen

Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Wat nu?
Neem contact op met de desbetreffende deurwaarder. Als er een incassodossier bij de deurwaarder ligt betekent dit dat wij de vordering uit handen hebben gegeven. De deurwaarder behandelt het dossier verder. De deurwaarder berekent namelijk kosten die Wooncompagnie niet kan zien.
Hoe vraag ik schuldhulpverlening aan?
Schuldhulpverlening is bedoeld voor personen of gezinnen die zelf hun schulden niet meer kunnen betalen. Lukt het u niet om uw schulden af te lossen? Dan kunt u schuldhulp vragen. Dit doet u bij de gemeente waarin u woonachtig bent. Op de website van uw Gemeente vindt u informatie omtrent schuldhulpverlening. 
Kaartje in de bus "met spoed contact opnemen"
Neem zo spoedig mogelijk contact op via het Klantcontact 0900 20 22 373. Of via klantcontact@wooncompagnie.nl.
Kaartje in de bus "met spoed contact opnemen"
Doorverbinden naar team Huurbetaling
Wat is huurtoeslag?
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten en wordt uitbetaald door de Belastingdienst.  
Wanneer heb ik recht op huurtoeslag?
Als uw huur te hoog is in verhouding tot uw inkomen heeft u mogelijk recht op huurtoeslag. De aanvraag en uitkering van huurtoeslag wordt door de Belastingdienst behandeld. Klik hier voor meer informatie. De huurtoeslag wordt berekend op basis van uw leeftijd en het actuele inkomen. U moet dus zelf een schatting maken van uw inkomen in het lopende jaar. Daarnaast wordt gekeken naar het vermogen van het totale huishouden, dus van uzelf, eventuele partner en medebewoners.
Hoe vraag ik huurtoeslag aan?
Dit doet u online via www.belastingdienst.nl/toeslagen. U hoeft de huurtoeslag maar één keer aan te vragen. Als u aan de voorwaarden blijft voldoen, loopt het automatisch door. Geef direct wijzigingen in uw persoonlijke situatie door aan de Belastingdienst.
Moet ik mijn voorschot huurtoeslag terugbetalen?
De maandelijkse huurtoeslag is een voorschot. U geeft een schatting van uw jaarinkomen door aan de Belastingdienst. In het eerste kwartaal van het volgende jaar kijkt de Belastingdienst of het bedrag klopt. Is dat niet het geval? Dan moet u het verschil bijbetalen. Of u krijgt juist geld terug.
Hoe wordt de huurtoeslag uitbetaald?
De huurtoeslag wordt door de Belastingdienst direct aan u overgemaakt. De huurtoeslag wordt automatisch bijgeschreven op uw IBAN die bekend is bij de Belastingdienst. Wooncompagnie brengt u daarom elke maand de volledige huurprijs in rekening. De Belastingdienst maakt de bijdrage overigens over vóórdat u de huur aan Wooncompagnie moet voldoen. Om betalingsproblemen te voorkomen adviseren wij u de huurtoeslag direct te reserveren voor het betalen van uw huur.
Kan ik zelf mijn huurtoeslag berekenen?
Ja, dat kan via www.toeslagen.nl. Hier kunt u een proefberekening maken, zodat u kunt zien of u recht heeft op huurtoeslag.
Om u te helpen kunnen wij u bij een huurachterstand aanmelden voor hulpverlening. Welke gegevens delen wij?
Wij willen niet dat u een betalingsachterstand oploopt en daardoor in de problemen komt. We willen voorkomen dat we in een juridische procedure terecht komen, of (in het ergste geval) dat u uw huis kwijt raakt. Daarom zoeken we snel en vaak contact met u en werken we samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Om u te helpen, kunnen wij u bij een huurachterstand aanmelden voor hulpverlening.

Welke gegevens delen wij?
•NAW gegevens
•Adres
•De hoogte van uw betalingsachterstand

Heeft u bezwaar?
Heeft u er bezwaar tegen dat wij uw gegevens delen? Laat het ons weten.
Bel: 0900 20 22 373 of mail naar: huurbetaling@wooncompagnie.nl.
Komen de servicekosten in aanmerking voor huurtoeslag?
Een aantal servicekosten komt in aanmerking voor huurtoeslag. Kijk op  www.belastingdienst.nl voor meer informatie.
Verandert de huurtoeslag bij een huuraanpassing?
Dat is mogelijk, maar wordt bepaald door de Belastingdienst. Ga naar www.toeslagen.nl of neem telefonisch contact op met de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543.

Staat uw antwoord hier niet tussen? Bekijk alle veelgestelde vragen of neem contact op.